Verágja
A tiszta verágja a tiszta földi élvezetek és öröm iránti minden vágyódás feladását jelenti, mert mindezek a dolgok a gjána jóga véleménye szerint valótlanok és nem akarja, hogy bármi köze legyen hozzájuk. Ezt következőképpen magyarázzák: az élet olyan, mint egy álom. Mélyen alszunk, és élvezzük az álmot. Ameddig alszunk, az álmot valóságnak érezzük. De mihelyt felébredünk, tudatára ébredünk, hogy csak álmodtunk. Az álom eltűnt és mi felismerjük, hogy az, amit álmodtunk, valótlanság volt. És mivel az életnek is vége lesz egy napon, és egy másik tudatban ébredünk fel, ezért az élet is valótlanság.
Választhatunk tehát: vagy e világ dolgainak örülünk és élvezzük őket, vagy a verágja értelmében élünk és kizárólag az égi örömök felé fordulunk.
A változékonyság a természet működése, és a természet ezáltal valótlanság! Ezzel szemben az Átma – a lélek – sohasem változik. Ő az igazi valóság. A gjána jógi azt a felfogást képviseli, hogy az Átma az a tulajdonság, amelyet sem elégetni, sem vízbe fojtani, sem szétvágni nem lehet. Elpusztíthatatlan és a halál után is létezik. Így az Átma egyúttal szat-csit-ánanda is.
Szat jelentése: valóság
Csitta jelentése: tudat
Ánanda jelentése: örök üdvösség
Így az Átma a legfelsőbb valóság, azonos értelmű a kozmikus tudattal, amely a legfelsőbb boldogság. Ennek az Átmának a formája körülbelül a térhez hasonlítható. A tér mindig tér marad. Nem lehet elégetni és nem lehet felszabdalni. Még akkor is, ha valaki falakat állít fel, a tér alapjában véve változatlan marad, mert mihelyt a falakat lebontják, a tér ismét ugyanaz. Ez az Átma sohasem szenved. Nincs karmához kötve, sohasem boldog, de nem is boldogtalan soha. Ez a tiszta tulajdonság.
Hogyan történik meg az, hogy ez a változatlan Átma ellenére újra kell születnünk és szenvednünk kell? A tiszta Átma mellett létezik még a személyes dzsivátma. A dzsivátma egy individuális lény, a személyes én formájában, amely a karmákkal szövődik össze. Vele vannak egyúttal a kívánságok és a vágy összekuszálódva. Ez az egyéni én mintegy burokként veszi körül a tiszta Átmát.
IRODALOM
Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben rendszer. MOJU, Bp, 2013.
Sankaracsarja: Aparoksánubhuti. in: Gjána Gangá, 2004. 5(17): 16
Shankara: Vivekachundamani. Buddhista Misszió dokumentáció, Budapest, 1984.