Szat-szampatti

A gjána jóga harmadik elve, a szat-szampatti hat fokozatra tagolódik:

szam

dam

uparati

titiksa

sradha

szamadhán

a) Szam

Az érzékek valamennyi kívánságának feláldozását jelenti, de azt is, hogy semmiféle vágy sincs többé az elmében. Ez a fokozat nagyon nehéz számunkra és ehhez intenzív, odaadó gyakorlásra van szükség addig, amíg minden vágy ki nem alszik bennünk.

b) Dam

A test és az érzékek távoltartását jelenti a negatív tevékenységből – mint lopni, hazudni, másikról rosszat gondolni stb. De a dam azt is jelenti, hogy reményeinkkel és kívánságainkkal nem függünk olyan dolgokon, amelyek nem tartoznak hozzánk, hanem megelégszünk azzal, amit Isten számunkra kioszt.

c) Uparati

Azt jeleni, hogy a dolgok fölött állni. Hasonlóan a szamhoz és a damhoz, az uparati szintén egy eljárás, amely az elmét ellenőrzi. Annak, aki ezen a fokozaton van, az érzéki örömöknek már nincs többé jelentősége. Már gondolatban sem adja át magát a szenvedélyeknek, tehát sem pénzre és javakra, sem szexuális és egyéb élvezetekre nem gondol. Bármit is tesz, nem az élvezet kedvéért teszi, hanem egyes egyedül csakis azért, hogy tapasztalatokra tegyen szert. Ennek a fokozatnak lényeges elve, hogy mindent, amit teszünk, pontosan gondoljunk át. Ha ezt nem tesszük és az érzelmek által cselekedetekre ragadtatjuk el magunkat, könnyen nehézségekbe kerülhetünk.

d) Titiksa

Állhatatosságot jelent abban az értelemben, hogy minden nehézségen egyszerűen átmegyünk. A gjána jógi élete nem könnyű. Bátornak és erős akaratúnak kell lennie. Éhség, szomjúság, hideg, hőség fájdalom vagy más problémák és elismerése és akadályok nem tudják megzavarni. A dicsőség, nevének elismerése és a gyönyörök is közömbösek számára – ő zavartalanul halad az útján.

e) Srádha

A bizalmat jelenti a szent iratokban és a guruban. Ez alatt azok az írások értendők, amelyeket próféták írtak, vagy olyanok, akik maguk is bejárták az utat. Mivel a gjána jógi sem tud egyedül járni az úton, szüksége van egy hozzáértő vezetőre, akit gurunak, brahmanistának, srotrijának vagy szatgurunak neveznek. Srí Sankara műveiben is hangsúlyozza a szatguru, a tökéletes tudással rendelkező lelki vezető szükségességét.

f) Szamadhán

Azt jelenti, hogy soha ne veszítsük el a szemünk elől a célt. Bármit is teszünk, bármi is jön, teljes koncentrációnk, minden törekvésünk egyes egyedül csakis a célra irányul, és semmi sem képes bennünket ettől eltéríteni.

 

IRODALOM

Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben rendszer. MOJU, Bp, 2013.

Sankaracsarja: Aparoksánubhuti. in: Gjána Gangá, 2004. 5(17): 16

Shankara: Vivekachundamani. Buddhista Misszió dokumentáció, Budapest, 1984.