Karma jóga, az önzetlen cselekvés lelki útja
Karma annyit jelent, hogy valamit tenni, és azért – aszerint, hogy tettünk pozitív vagy negatív volt – jó vagy rossz gyümölcsöket aratni. A pozitív karma a szabadsághoz és boldogsághoz, a félelem, tudatlanság és kettősség nélküli élethez vezető út. A rossz cselekedetek viszont a szenvedés, a meg nem értés, a tudatlanság, a belső fogság és zavar, valamint a félelem okai.
Két út van a karma képzésére:
- a niskam karma útja; ezen járnak azok, akik önzetlenül teljesítik a kötelességüket
- a szakam karma útja; ezen járnak azok akik önző okból cselekednek.
A rossz karmának jó karmával való legyőzése tisztulási folyamat; azaz jó karma által tisztítjuk meg magunkat a rossz karmától.
Azáltal okozunk rossz karmát, hogy másokról rosszat gondolunk vagy beszélünk (azaz bíráljuk, kiigazítjuk, hátba támadjuk őket, stb.). a másokkal kapcsolatos negatív gondolatok megmérgezik énünket és ezzel lelkületünket.
Azáltal okozunk jó karmát, hogy mindig készek vagyunk másoknak segíteni. Azáltal, hogy megpróbáljuk mások tudatlanságát és bizalmatlanságát eloszlatni. Röviden, hogy minden és mindenki iránt szeretetet érzünk.
Összesen tíz érzéket különböztetünk meg, amelyek a kiváltó tényezői annak, hogy földi létünk minden pillanatában karmát képezünk. Ezek a következők:
Karma indrija: a tevékenység öt érzéke, a tettek érzékeinek is nevezik őket. Gjána indrija: a tudás öt érzéke.
1. Karma indrija
A tettek öt érzéke a következő:
- a szavak (vani) – feladatuk a beszéd; istenségük a tűz, Agni.
- a kezek (bani) – feladatuk az adás és vétel; istenségük Indra.
- a lábak (pad) – feladatuk a járás illetve továbbhaladás; istenségük Visnu.
- a nemi szerv (upaszt) – feladata a nemzés és a vizelet kiürítése; istensége Brahma.
- a végbél (guda) – feladata a bélsár kiürítése.
Nagyon fontos, hogy a tettek öt eszközét ismerjük és megtanuljuk ellenőrizni, mert minden, amit általuk teszünk – akár jó, akár rossz – felszámítódik nekünk, azaz karmát okoz.
2. Gjána indrija:
A tudás öt érzéke azok az érzékek, amelyek által meghatározott információkat veszünk fel, azokat az agyhoz továbbítjuk, és ezáltal tudáshoz (gjána) jutunk.
Ezek az érzékek:
- a szemek (csaksu) – feladatuk a látás. Vizuális információkat továbbítanak az agyba. Istenségük Szurja.
- a fülek (karn) – feladatuk a hallás. Általuk fogjuk fel a hangok legkülönfélébb fajtáit (zajokat, szavakat, zenét, stb.), és különböztetjük meg őket. A fülek istensége Digpal.
- az orr (ghrán) – feladata a szaglás, tehát a különféle illatokról
tájékoztat bennünket. Istensége Asvini Kumár.
- a nyelv (dzsívha) – feladata az ízlelés. Ezért a nyelv által tájékozódunk a különféle ízek felől. Istensége Varuna.
- a bőr (tvácsa) – feladata a bőrérzékelés, tapintás. A bőr nagyon érzékeny szerv. Általa fogunk fel mindenféle érintést, de hideget és meleget is. Istensége Váju.
KARMA – AZ ÚJRASZÜLETÉS ÉS SZENVEDÉS OKA
Isten korrekt. Bármit is teszünk a tíz alapérzékünk által (karma indrija és gjána indrija), visszaadja nekünk. S amit visszaad, az a karmának a gyümölcse. Ha rossz karmát okoztunk, rossz gyümölcsöket kapunk, ha jó karmát okoztunk, jó gyümölcsöket. Vegyük példaként a karma indriját. Ha valakivel szemben kemény szavakat használunk, és ezzel súlyosan megsértjük, akkor negatív karmát okozunk. Egy indiai közmondás szerint a késsel okozott sebek ismét begyógyulnak, a szavakkal okozott sebek ellenben nem. Ha azonban barátságosan beszélünk, szelíden és udvariasan szólunk valakihez, akkor pozitív karmát okozunk.
Hasonlóan van ez mindegyik érzékünkkel. Negatív és pozitív hatást is létrehozhatunk általuk, mivel mindegyikben ott van a negatív és a pozitív is. Karmánk pozitív és negatív gyümölcsei szerint befolyásolja a sors tudatunkat, érzéseinket, érdeklődésünket. Érzékeink tehetetlenek, mindig újat követelnek, tudatunk, érzéseink és érdeklődésünk szerint. Ezáltal állandóan kívánságok keletkeznek bennünk. Például érzékeink naponta kérnek enni és inni, vagy zenét kívánnak, mert a zene jól esik fülünknek.
A karma törvénye szigorú. Senki sem menekülhet meg tőle. Ameddig van karmánk, újraszületünk – mindegy hogy az jó vagy rossz karma. A karma minőségétől csupán az függ, hogy hogyan és hol születünk újra. Ha valaki olyan fejlett, hogy csak jó karmája van, akkor attól a kívánságtól vezérelve tér vissza a földre, hogy az embereknek segítsen.
Csak a szamádhí legfelsőbb állapotában – a nirvikalpa szamádhíban – szabad az ember tökéletesen a karmától.
IRODALOM
Bhagavad-gítá.Terebess, Budapest, 1997.
Paramhans Swami Maheshwarananda: Jóga a mindennapi életben rendszer. MOJU, Budapest, 2013.